Přívěsy a návěsy 4
Přívěsy a návěsy 4
Kapitola čtvrtá
Přívěsy a návěsy
Jsou to nemotorové dopravní prostředky bez vlastního energetického zdroje které jsou závěsem připojené za motorové vozidlo.
Rozdělení:
- univerzální
- speciální
Univerzální přívěsy a návěsy
Hlavní části:
- Rám
- Nápravy
- Brzdy
- Ložná plocha
- Sklápěcí zařízení
- Elektrická zařízení
1.Rám
- je tvořen nosníky obdélníkových profilů ke kterým je připevněna nosná ploha, nápravy podvzku, závěs.
- nese ložnou plochu ( karoserii ) nápravy podvozku, závěs.
2. Nápravy podvozku
- mají kruhový nebo 4hraný průřez válcového profilu nebo tlustostěných trubek
- konce náprav nesou čepy pro náboje kol – ty jsou litinové s uložením pro valivá ložiska
- náboje brzdového kola mají brzdové bubny
Odpružení náprav
- podélná listová pera, mají půleliptický tvar
- válcové tlačné pružiny
- vzduchové měchy
- pražové silenbloky
- příčné torzní tyčí
pneumatiky - dezén dle provozních podmínek- nosnost, rychlost.
3. Řízení
- Točnicové– na závěsu se otáčí celá přední náprava
- 2 prstence - upevněný k nosníku upevnění k rámu (horní) ložní plochy
- (spodní) je přivařen na nosníku přední nápravy
Mezi prstenci jsou kuličky mazané tukem.
b) Pevné uložení náprav s otočnými čepy - Se závěsem se otáčí pouze kola uložená ve svislých čepech nápravy. Jsou spojeny se závěsem spojovacími tyčemi řízení.
4. Brzdy
- vzduchové
- ruční mechanické (parkovací brzda)
- vzduchokapalinové
- kapalinové
Intenzivní brždění a s malým předstihem oproti traktoru. Jinak by setrvačné síly přívěsu a nákladu vybočily traktor ze směru jízdy
Rozdíly mezi přívěsem a návěsem:
Přívěsu:
Hmotnost nákladu je rozložena na nápravách přívěsu
Návěsu:
hmotnost je rozložena na nápravy návěsu a část na tažný prostředek
Rozdělení přívěsů a návěsů
a) universalní - valníkové
b) speciální se speciálními nástavbami např: (sběrací, krmné, rozmetadla, fekály, a jiné)
Sběrací vozy
Účel: Sklízí seno, slámu i zelenou píci - sbírá, řeže a dopravuje
Činnost
- sběrací ústrojí, předává píci podávači do lisovacího kanálu. Píce je přetlačována komorou s noži. Nože mohou být bez pohonu nepohyblivé, nebo s pohonem od traktoru. Píce je posouvána po pohyblivém dnu, (pásové či řetězové dopravníky s unášecími lištami)
|
|
|||
---|---|---|---|---|
|
|
Krmné vozy
Činnost
- řetězový dopravník na ložné ploše ( 5 ) přihrnuje krmivo k frézovacím bubnům ( 1 ), které krmivo drtí (dávkují)a předávají příčnému dopravníku ( 2 ) opatřenému krátkou částí (doprava do koryt)
|
|
---|
Dávkování materiálu do žlabu
Wv |
t/h |
Dávka do žlabu |
Mk |
Kg/kus |
Krmná dávka jednoho krmného kusu |
Lk |
m/kus |
Délka žlabu připadající na jeden kus |
Vv |
Km/h |
Pracovní rychlost při vykládce |
kzv |
|
Součinitel využití provozního času při vykládce |
Fekální vozy
Činnost:
- vakuokompresor ( 14 ) vytváří v nádrži podtlak, nebo přetlak. Ten pak plní nádrž ( 5 ) přes čtyřcestný kohout ( 12 ) na úkon sání. Vakuokompresor ( 14 ), vytvoří podtlak, sací hladina ( 2 ) se spustí do jímky močůvky. Hladina stoupá, spolu s plovákem ( 6 ) spojeným pákou ( 9 ) s uzavíracím ventilem. ( 8 ) Jakmile se dosáhne nastavené hodnoty hladiny, uzavírací ventil ( 8 ) uzavře potrubí k vakuokompresoru.
|
---|
|
Vyprazdňování nádrže
- čtyřcestný kohout ( 12 ), se nastaví na úkon přetlak, otevře se pákou šoupátko ( 3 ) výpustného otvoru.
Přetlakový ventil
- ( 11 ) zabraňuje roztrhnutí nádrže.
Webová stránka byla vytvořena pomocí on-line webgenerátoru WebSnadno.cz